Gunlög Rosén
*16/101964
†3/42014
Hemsidan ligger kvar som ett minne av Gunlög. Se dödsannons.

FörelÀsningar

"Gunlög Àr en fantastisk förelÀsare, faktiskt det bÀsta jag sett under alla mina Är som pedagog i förskola/skola. Rekommenderar henne varmt till liknande verksamheter"
Maria Danielsson, förestÄndare för förskolan Sagotrollet i Mullsjö

 

HÀr finner du förelÀsningar kring bemötande, sjÀlvkÀnsla mm som lockar till skratt, igenkÀnnande och eftertanke. Passar för alla som har med mÀnniskor att göra och kan anpassas efter mÄlgrupp.

LÀngre ner finner du förelÀsningar för barnomsorgspersonal och kyrkans barnledare kring praktisk ledarmetodik, t ex hur man hÄller i en samling eller hur man leder lekar.

I stort sett alla nedanstÄende Àmnen kan göras antingen som 1-2-timmarsförelÀsning eller som hel- eller halvdagskurs.

FÖRELÄSNINGAR SOM PASSAR ALLA:

Bygga sjÀlvkÀnsla!
Om att bygga sjĂ€lvkĂ€nslan hos sig sjĂ€lv och andra. Gunlög agerar byggmĂ€stare. Byggstenarena heter t ex "bekrĂ€ftelse", "utmaningar" och "personlig grĂ€nssĂ€ttning". En annorlunda förestĂ€llnings-förelĂ€sning dĂ€r reflektioner varvas med drama, stĂ„-uppkomik och roliga övningar som stimulerar oss till att möta oss sjĂ€lva. (Se Ă€ven "StrĂ€ck pĂ„ dig!" och "Guldfisken och FlodhĂ€sten" under "STÅ-UPP". )

VÄga ett möte!
Om att möta andra och sig sjÀlv. Genom Gunlögs dramatiseringar "möter" vi mÀnniskor i olika Äldrar och olika livssituationer och utifrÄn dessa sketcher samtalar vi kring frÄgor som: vad Àr aktivt lyssnande, empati och bekrÀftelse, men ocksÄ om att gÄ steget lÀngre: att verkligen lyssna, vÄga ta in, lÄta sig pÄverkas och utmanas av andra.  Om att respektera olikheter, sina egna och andras, om hur vi samspelar med andra och formar varandra med vÄra förvÀntningar, om att ibland vÄga bryta mot egna och andras förvÀntningar och finna nya spÄr, vÄga vara sig sjÀlv, bejaka sina kÀnslor och behov pÄ sÄ sÀtt ocksÄ lÀttare kunna respektera andras behov.

Passar alla som i sin vardag har med mÀnniskor att göra.


FÖRELÄSNINGAR SOM PASSAR SÄRSKILT ER SOM HAR MED BARN ATT GÖRA:

SĂ„ngskafferiet

Vi testar smĂ„ ”godbitar” ur SĂ„ngskafferiet - sĂ„nger, ramsor, lekförslag, instrumentidĂ©er - och fĂ„r tips pĂ„ hur materialet kan anvĂ€ndas. SĂ„ngskafferiet Ă€r ett nyskrivet material i tvĂ„ delar utgivet av Gehrmans förlag som jag skrivit tillsammans med Gustav RosĂ©n som framför allt stĂ„tt för musiken. Lilla SĂ„ngskafferiet innehĂ„ller sĂ„nger och ramsor för barn 1-5 Ă„r, Stora SĂ„ngskafferiet har sĂ„nger för barn 5-9 Ă„r. Materialet innehĂ„ller ocksĂ„ lektips, samtalstips, dansförslag och annat. Till varje bok hör en cd-skiva, och pĂ„ inspelningen sjunger barn frĂ„n Nacka musikskola och proffsmusiker. SĂ„ngskafferiets tonsĂ€ttare Gustav RosĂ©n Ă€r jazzmusiker, musiklĂ€rare och lĂ„tskrivare och har bl a skrivit musik till Pomos Piano som gĂ„r pĂ„ Bolibompa.Materialet kan köpas under kvĂ€llen till kraftigt reducerat pris. Ur innehĂ„llet:  SĂ„nger för samlingen,  Rörelseramsor och fingerlekar, Danslekar och gympasĂ„nger,  Samlingsmetodik, vad man bör tĂ€nka pĂ„ nĂ€r man leder en samling, hur man fĂ„ngar smĂ„ barns uppmĂ€rksamhet och vad vi trĂ€nar i samlingen,  Barns sprĂ„kutveckling och att vĂ€lja rĂ€tt sĂ„ng för rĂ€tt Ă„lder.

LÀs mer om Lilla och Stora SÄngskafferiet under "Publikationer" eller bestÀll direkt frÄn min webshop.

Barnen "krÄnglar" - vad gör vi?
barnDöma, berömma eller bekrÀfta? HjÀlper vi eller stjÀlper vi barnen i deras kÀnslomÀssiga utveckling? Att undvika krÀnkningar och att bekrÀfta och bearbeta kÀnslor och upplevelser. Att i stÀllet för att fokusera pÄ beteendet se behoven som ligger bakom. Om vikten av validering - att bejaka och sÀtta ord pÄ nÄgons upplevelser och kÀnslor - istÀllet för invalidering, dvs att ogiltigförklara eller köra över kÀnslor. Om vÄra egna kÀnslor och om vad vi kan lÀra av barnen. DrÄpliga vardagsexempel och viktiga tankar.
Alternativa rubriker: "Lyssna med hjÀrtat!";  "Respekt för barnet";  "Jag blir den du sÀger att jag Àr"

Trött pÄ tjat och gnat
Tjat - upprepade förmaningar i förebyggande syfte – hjĂ€lper det egentligen eller blir det bara en bekrĂ€ftelse av de negativa förvĂ€ntningarna? Och vem vill egentligen vara en ”tjatmoster”? Men hur tar man sig ur "tjattrĂ€sket"? Konkreta rĂ„d hur man  genom respekt och positiva förvĂ€ntningar stĂ€llda efter förmĂ„ga skapar en bejakande atmosfĂ€r och ocksĂ„ hur man sĂ€tter grĂ€nser utan att krĂ€nka och kuva - personlig grĂ€nssĂ€ttning i motsats till auktoritĂ€r grĂ€nssĂ€ttning dĂ€r man fokuserar pĂ„ behoven snarare Ă€n beteendet. (InnehĂ„llet i denna förelĂ€sning liknar "Barnen 'krĂ„nglar' - vad gör vi?" men skrevs som en fristĂ„ende "fortsĂ€ttning"  med större fokus pĂ„ detta med personlig grĂ€nssĂ€ttning. Jag blandar gĂ€rna innehĂ„llet frĂ„n bĂ„da.)

Barnen har rÀtt!
Inspiration i arbetet med barnkonsekvensanalys. Om barnkonventionen  och om hur vi kan lÄta vÄr verksamhet (kommun eller kyrka) genomsyras av respekt för barnet och av konventionens grundprinciper om barns lika vÀrde, barnets bÀsta, barns rÀtt att uttrycka sin Äsikt och bli hörda samt barns rÀtt att leva och utvecklas (fysiskt, psykiskt, socialt, andligt och moraliskt). Fakta varvas med exempel, sketcher och diskussioner i smÄgrupper och storgrupp.

"HÀr kommer jag!" - att arbeta med smÄ barns jaguppfattning och sjÀlvbild
Jaguppfattning Àr grunden för sjÀlvtillit och sjÀlvrespekt. "Det hÀr Àr jag - detta Àr mitt namn, min röst, min kropp..." I kroppen finns - och kÀnns! - mina kÀnslor och mina behov. Genom att bli mött med respekt av vuxna som bekrÀftar mina kÀnslor och upplevelser lÀr jag mig att bejaka och respektera mig sjÀlv och andra.
Om hur vi som vuxna kan arbeta med barns sjÀlvbild, dels konkret genom sÄnger, ramsor och övningar som stÀrker barns kropps- och jaguppfattning, men ocksÄ hur vi kan med bekrÀftelse och positiva förvÀntningar hjÀlpa barnen att bevara frimodigheten och den sjÀlvklara sjÀlvkÀnslan.

Ge barnen sjÀlvkÀnsla - börja med dig sjÀlv!
Att bejaka och respektera sig sjÀlv - sina tillgÄngar och begrÀnsningar, sina behov och kÀnslor - Àr en förutsÀttning för att man som vuxen ska kunna hjÀlpa barn och ungdomar att vÄga vara sig sjÀlva och tro pÄ sitt eget vÀrde. Om skillnaden mellan sjÀlvförtroende och sjÀlvkÀnsla, skillnaden mellan auktoritÀr och personlig grÀnssÀttning, om respekt, respektlöshet och sjÀlvrespekt och om hur man motverkar tidigt inlÀrd skamkultur dÀr sÄ mycket Àr "pinsamt".
Genom att börja med sig sjÀlv - öva sig i att ta hand om och bekrÀfta sig sjÀlv och finna stolthet över den man Àr - kan man föregÄ som gott exempel och ocksÄ hjÀlpa barn och ungdomar att hitta tillbaka till och utveckla en sund sjÀlvkÀnsla.
Viktiga tankar varvas med roliga och nyttiga övningar samt ett och annat inslag av sketchkomik.

fortbildningFĂ€ngsla dem! – hur du gör samlingen till en höjdpunkt!
Att hÄlla i en samling, goda rÄd och nya grepp, nya och gamla roliga rörelsesÄnger, lekar, ramsor, fingerlekar och danslekar. Presentation av sÄngmaterial*. Hur fÄngar vi barns uppmÀrksamhet? Medryckande och fÀngslande ledarskap. Att se och bekrÀfta. Att skapa en positiv och bejakande atmosfÀr, vÄga slÀppa loss, anvÀnda rekvisita i samlingen. - En hejdlöst rolig förelÀsning!
* I samband med kursen finns möjlighet att köpa Lutfiskens sÄngböcker och CD-skivor till rabatterade priser.

Dunk för mig!
Om konsten att leda lekar - att instruera, engagera och entusiasmera. Nya och gamla lekar för olika Äldrar: lÀra-kÀnnalekar, samarbetslekar, dramalekar - pedagogiska lekar och galna lekar.Bara snÀlla lekar, utan utslagning. Om lekarna betydelse för gemenskapen i barngruppen och för barnens utveckling. MÄnga praktiska tips till dig som lekledare. En garanterat "skrattig" kurs.
I samband med kursen finns möjlighet att köpa min lekbok "HÀrma en tupp" till reducerat pris.

Hur lÄter en ko?
- om temasamlingar för barn. En förelÀsning för barnomsorgspersonal/kyrkans barnledare dÀr vi fÄr fylla pÄ repertoaren av sÄnger, ramsor och lekar för de allra minsta.

Bom-chicka-bom!
Vi fyller pÄ vÄr repertoar av  skojiga sÄnger, roliga rörelseramsor, finurliga fingerlekar. Lite tips kring vad man ska tÀnka pÄ nÀr man sjunger och "ramsar" med barn.  För förÀldrar och/eller personal inom kyrka och barnomsorg.

 

FÖRELÄSNINGAR SÄRSKILT FÖR ER SOM ARBETAR I KYRKAN:

VÀgen Àr bredare Àn hjulspÄren
En inspirerande dag kring församlingens uppdrag för kyrkans anstÀllda / förtroendevalda / frivilliga. StÄ-uppinslag, sketcher och reflektioner varvas med gemensamma övningar och samtal i mindre grupper. (Alternativ rubrik: Vi Vandrar Vidare - i Vardagen och i VÀrlden - Visioner och Verklighet)
Heldag, halvdag eller kvÀll. InnehÄll och lÀngd anpassas efter mÄlgrupp och önskemÄl.

Bibeln berör
Praktiska metoder att arbeta med Bibelns berÀttelser med barn och ungdomar. Roliga och spÀnnande tips och metoder för att gestalta och levandegöra Bibelns berÀttelser och att finna frÄgor som berör barns verklighet idag. Exempel: upplevelsedrama, direktteater, levande altartavla, dockteater...


FÖRELÄSNINGAR SOM JAG GÖR TILLSAMMANS MED ANDRA:

VÀgen tillbaka... eller fram! Eller: "Jaha, ja, alla mÄr ju dÄligt ibland."
Om att möta ungdomar som mÄr dÄligt. Kan man egentligen tala om att "hitta vÀgen tillbaka" nÀr hela tonÄrstiden har varit svajig? Och mÄste man genast diskutera metoder och "verktyg för att hantera problemen" eller kan man börja med att bygga en relation dÀr förtroende, bekrÀftelse och verklig respekt kan bidra till trygghet och sjÀlvkÀnsla?
Denna förelÀsning gör jag tillsammans med Anna-Clara Skogholt, 21 Är, som har tillbringat en stor del av sin tonÄrstid pÄ behandlingshem o dyl, men som nu tycker sig ha hittat vÀgen framÄt.

Snacka med lÄng hals
Om "giraffsprÄket"/ickevÄldskommunikation som ett medel att möta mÀnniskor, lösa konfliker och uttrycka behov. HÀr fÄr du en konkret och anvÀndbar metod för kommunikation och konfliktlösning som du har nytta av i arbetet med barn, ungdomar eller vuxna och i alla dina egna relationer. IgenkÀnnandets glÀdje och aha-upplevelser kommer att prÀgla denna afton. FörelÀsning av Reijo Huusko varvas med Gunlögs sketchkomik, vardagsexempel och övningar.

Mer spektakel i kyrkan!
En fortbildningsdag för kantorer, församlingspedagoger och andra anstĂ€llda i kyrkan kring Spektakel-materialet – en serie upplevelsespel/musikaler kring kyrkliga högtider. Denna dag gör jag tillsammans med mina medförfattare Maria Borg och Cajsa Skogholt. LĂ€s mer om Spektakel under "Publikationer".

Kul pÄ jobbet!
En inspirationsdag för personalgrupper om trivsel, samarbete och arbetsglÀdje. MÄnga tankestÀllare samt roliga samarbetsövningar dÄ vi fÄr anvÀnda kroppen, rösten, skrattet, musiken.
Detta program gör jag tillsammans med Mia Oldeberg Huusko, musiker och dansledare, och Reijo Huusko, pedagog och levnadsfilosof.

Fördomar och smygrasism - inte hos oss vÀl?
En dag med humor och allvar tillsammans med Gunlög Rosén och Maria Borg.

 


Plock frÄn utvÀrderingarna:
"HÀrlig, duktig och entusiastisk förelÀsare! Gav 100%!"
"Hela kroppen ler efter att ha lyssnat till Gunlög. Underbart budskap. Enkelt, konkret och praktiskt! "

"SjÀlvkÀnsla sÄ rakt av konkret, inga floskler, ingen hysteri bara mycket klokt och vardagsnÀra."
"Jag Ă€r sĂ„ glad över det jag lĂ€rt och upplevt ikvĂ€ll. NĂ€sta gĂ„ng hoppas jag att hela mitt arbetslag kan vara med!”
"Proppen gick ur mig direkt inför denna karismatiska kvinna och hennes otroliga energi, glÀdje och vansinnigt roliga och praktiska tips! Hon kan fÀngsla!"
"Tur att tipsen finns att printa ut. Hann inte skriva, bara uppleva, skratta, njuta och ta till mig av de kloka orden."

"Tredje gÄngen gillt. Lika bra som alltid. Toppen!"

"En positiv förelÀsare som bjuder pÄ sig sjÀlv!"
"Man fick mycket tips och idéer som gÄr att anvÀnda pÄ en gÄng. Bra tempo, bra med aktivt deltagande!"

"Förmedlade viktiga budskap om vuxnas förhÄllningssÀtt pÄ ett varierande, humoristiskt och allvarsamt sÀtt. Trots lÄng vÀg att Äka och den sena timmen njöt vi i fulla drag"

"Otroligt intressant och lÀrorikt - en toppenkvÀll!"

"BekrÀftelse pÄ att man inte behöver krÄngla till det."

"Super! Entusiasmerande förelÀsare med hÀrlig utstrÄlning! Gunlög kan verkligen fÄnga sin publik!"

"SÄ underbart roligt och sÄÄÄÄÄÄ mycket funderingar som sattes igÄng i skallen."
_______________________________________________________________________________